Ticaret için zor bir yılda Schengen çilesi
Türkiye ile Avrupa arasındaki vize sorunu giderek can sıkıcı bir hal aldı. Avrupa’ya turistik amaçlı gitmek isteyenler artık tercih ettikleri ülke için değil, vize alabilecekleri ülke için konsolosluk kapılarını ziyaret ediyor. Alabilenler kendilerini şanslı görürken, sürelerin kısalığı karşısında şaşkınlığa uğruyorlar. Benzer durum iş dünyası için de geçerli. Bloomberg HT’nin sorularını yanıtlayan İstanbul Ticaret Odası (İTO) Başkanı Şekib Avdagiç, “AB ülkelerinin vize süreçlerine adeta sömürücü bir yaklaşımla, aşırı abartılı bir belge paketiyle vize talebinde bulunuyoruz. Bunu değerlendirmek 3 hafta sürer. Buna göre vizenin toplam süresi 10-12 haftadır. Sonunda reddedilme oranları yüzde 20’yi aştı. “Geçmişte 2-3 yıllık vizeler kolaylıkla alınırken artık çok daha kısa süreli vizelerin verildiğini görüyoruz” diyor. İşveren ve yöneticilere kapıları daraltan Avrupa, kamyon şoförlerine de aynısını yapmaya devam ederek ticareti her iki taraf için de zorlaştırıyor.
Türkiye yıllık 225 milyar dolar ihracat yapıyor ve bu ihracatın yüzde 40’ı karayoluyla gerçekleştiriliyor. “Bir ülkenin ticaretini engellemek istiyorsanız lojistiğini bloke edin” diyen Reysaş Lojistik Yönetim Konseyi Lideri Durmuş Döven, lojistik sektörünün vize konusunu şöyle açıklıyor: “Bunu engellemenin çeşitli yolları var. Birçok ülke de bunu yapıyor. Tonaj sınırlaması getiriyor, akaryakıt sıkıntısı yaratıyor. Mesela Yunanistan’ın kendi ehliyetini istemesi tamamen alakasız. Dünyanın her yerinde geçerli olan ehliyetler bazen Yunanistan’da geçerli olmuyor. Vizenin ötesinde de engeller var. Ama AB ülkeleri bunu en iyi vizeyle yapıyor, “Şoför 15 günde gezi yapıyor, 15 günde vize veriyor” diyor.
Vize sürelerinin kısa olması, taşıyıcıların her seyahatte yeniden vize talep etmesi anlamına gelmekte, artan vize başvuruları ve yavaş süreçler ciddi zaman kayıplarına yol açmaktadır. Günlerce süren belge toplama ve başvuru süreci ve haftalarca süren bekleyişin ardından sürücüler birkaç günlük vizeyle yola çıktı. “Şoförüm üç kez altı aylık vize aldı ve dördüncüsüne başvurduğunda reddedildi. İlk başvuran kişi için muayene normaldir ancak defalarca vize alan sürücülerimiz için muayeneler günlerce sürmektedir. İki kere 6 ay almışsa bir dahaki sefere 2 yıl versinler. Eğer mesele başvurudaki 300 Euro’yu almaksa, vize ücretini de buna göre ayarlayıp tek seferde almaları gerekiyor” diyor Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) Başkan Yardımcısı Fatih Şener.
Türkiye’de Bloomberg Businessweek’ten bir haber daha!
Dünyanın en saygın ekonomi dergilerinden Bloomberg Businessweek, Bloomberg HT grubunun hazırladığı içeriğiyle artık Türkiye’de! Bloomberg Businessweek Türkiye, Türkiye’de ve küresel piyasalarda olup biten her şeyin, hisse senetlerinden para politikalarına kadar başka hiçbir yerde bulamayacağınız analiz ve içeriklerin, iş dünyasıyla özel röportajların yer aldığı e-dergi formatı ve yenilenen içeriğiyle yayında. temsilciler!
7 gün boyunca ücretsiz abone olarak tüm içeriklere ulaşmak için tıklayın.